Toespraak door burgemeester Pardaen bij de ontvangst van de Oost-Vlaamse brandweerofficieren

Geplaatst op 26/4/2012
Categorie: Algemeen

Geachte dames en heren brandweerofficieren,

Het is mij een groot genoegen om u namens het gemeentebestuur van Wetteren officieel te mogen verwelkomen voor de jaarlijkse statutaire vergadering van de Koninklijke Oost-Vlaamse Brandweerbond.  Ik denk dat het een tijd geleden moet zijn dat we nog het genoegen hadden een zo ruime enthousiaste en geëngageerde groep brandweermannen van over de gehele provincie te kunnen ontmoeten in onze gemeente en onze regio.  We zijn dit jaar dan ook in feeststemming en deze avond geld in feite als startschot voor de talrijke festiviteiten die op stapel staan in het kader van “200 jaar brandweer Wetteren”.

Wetteren is met zijn 24.382 inwoners één van de snelst groeiende gemeenten in de regio.  De laatste 15 jaar is het inwonersequivalent met meer dan 2.000 personen gestegen.

Wij zijn dan ook een middelgrote centrumgemeente, commercieel en economisch goed gelegen midden in de gouden driehoek Antwerpen, Brussel en Gent.  Op de scherpe zandrug waaraan de gemeente haar Germaanse naam te danken heeft, leeft en bloeit, beweegt en groeit er heel wat, nagenoeg het hele jaar door.  Onze gemeente  is immers gekend voor zijn sierteelt met verschillende planten en bomen, maar ook voor de Wetterse rozen, ze hebben hun reputatie over de gehele wereld.

Lees het volledige bericht >>

Viering 200 jaar brandweer Wetteren

Geplaatst op 23/4/2012
Categorie: Algemeen

200 jaar brandweer Wetteren
200 jaar brandweer Wetteren

"Ga terug
naar uwe stede
en draag het vuur
der vriendschap mede"
 
Deze tekst was het eindcitaat uit de vuurstoet en tevens de laatste
woorden in het boek dat samengesteld werd door Marc Verstraeten
en uitgegeven werd ter gelegenheid van 200 jaar brandweer.
 
Van harte proficiat aan iedereen die aan deze herdenking meegewerkt
heeft.   De erfgoeddag met als thema " helden" was
in onze gemeente  een hulde aan alle brandweerlieden die van 1812 tot
nu dienstbaar waren voor de Wetteraars.
 
De prachtige tentoonstelling kwam tot stand dankzij de medewerking
van vele brandweermannen, hun familie en vrienden, het archief van de
brandweer en bovenal door de immense inzet van Jeroen Trio, gemeentelijk
archivaris.
Aan iedereen gemeende felicitaties en een dikke merci !!!

Waarom ondergrondse fuifruimte in site Cordonnier ?

Geplaatst op 14/11/2011
Categorie: Algemeen

Antwoord van schepen De Gelder op een vraag van gemeenteraadslid Wouter Bracke.

In het’ projectdossier site Cordonnier’  – het document dat als uitgangspunt diende binnen de Open Oproep 2013 van Vlaams Bouwmeester – werd een kader geschetst waarbinnen de vernieuwde site Cordonnier tot stand moet komen.
Een van de rubrieken daarin is de optimalisatie van de huidige feestzaal  waarbij het de bedoeling is dat er bij de nieuwe invulling van de site rekening wordt gehouden met het huidige gebruik en met nieuwe infrastructurele eisen.
Concreet betekent dit dat er geen sprake meer zal zijn van een loutere feestzaal, maar wel van een polyvalente ruimte die multifunctioneel gebruik toelaat.  Niet alleen fuiven, maar ook staande concerten, beurzen, experimenteel theater, tentoonstellingen, koffietafels,… kunnen in die zaal.
Het grote voordeel van de creatie van een polyvalente zaal waar ook fuiven kunnen plaatsvinden op site Cordonnier, is efficiëntie.
De infrastructurele eisen voor de gevraagde functies zijn vrij gelijklopend en omwille van budgettaire redenen is het logisch voor clustering op 1 plaats te kiezen.
Cordonnier wordt uitgebouwd als creatieve hotspot.
De mogelijkheid om daar (kleinschalige) fuiven te organiseren past perfect binnen die ontwikkelingsvisie.
Uitgangspunt van de ontwikkelingsvisie is (o.a.) dat de site op zo veel mogelijk tijdstippen een dynamisch en levendig geheel moet vormen.  Fuiven zorgen er bv. voor dat de site ook na de lesuren van de KunstAcademie gebruikt wordt.
De keuze om de polyvalente feestzaal (deels) in te planten onder het huidige fabrieksgebouw is een expliciete keuze van het architectenbureau.
Een van de redenen is de betere beheersbaarheid van het gebied door stewards.  Tijdens een fuif zullen stewards op een zeer eenvoudige manier de doorgang richting binnengebied kunnen afsluiten voor fuifgangers.
Ook andere ingrepen (o.a. een chill-outruimte, de keuze om de zaal halfverzonken te maken) zijn bedoeld om de overlast voor de buurt tot een minimum te beperken.

Gevolgen van de vereffening van de Gemeentelijke Holding voor onze gemeente

Geplaatst op 14/11/2011
Categorie: Algemeen

Antwoord van Schepen De Gelder op een vraag van Wouter Bracke (Vlaams Belang).

"In de periode tussen 1830 en 1996 heeft de gemeente Wetteren
520 aandelen bij het toenmalige Gemeentekrediet.
Deze aandelen zijn bij de oprichting in 1996 van de Gemeentelijke Holding 1.062,40 waard wat een boekwaarde betekent van 552.448 euro.
Deze boekwaarde wordt opgenomen in de balans onder ‘ Financiële vaste activa ‘.
De Gemeentelijke Holding groepeert de aandelen Dexia in bezit van alle gemeenten.
In 2009 redden meer dan 80 procent van de gemeenten de Gemeentelijke Holding. Indien de gemeenten dit niet hadden gedaan dan was de holding reeds in 2009 in faling of vereffening.
Wij verwerven 9069 preferente A aandelen, koers 40,96, bij  kapitaalsverhoging van 371. 466 euro. Die verhoging is cash betaald en daarvoor hebben we niet geleend.
Ook in 2009 verwerven we 9360 preferente B aandelen door omzetting van Dexia certificaten, koers 40,96 voor een totaal van 383.385,60 euro.
Dit zijn de aandelen die we in 2001 hebben verworven uit certificaten Dexia.
In totaal heeft de gemeente Wetteren voor 1.307.341,44 euro Holding aandelen, opgebouwd in 3 fasen
- eerste fase : historische aandelen : 552.490 euro
- tweede fase : preferente  B aandelen via de omzetting van Dexia certificaten : 383.385,60 euro
- derde fase : preferente A aandelen, cash betaald : 371.466,24 euro.
Hierbij merk ik op dat dit het enige bedrag is dat de gemeente ooit betaald heeft om aandelen te verwerven in de Holding.
Deze aandelen zijn gewaardeerd aan hun volstortingswaarde.
Dit is het grootst mogelijke verlies bij vereffening van de Gemeentelijke Holding.
Wat het recurrente verlies aan inkomsten betreft bedraagt dit omgerekend een gemiddeld ( berekend op de laatste 9 jaar inkomsten )verlies van 115.866,56 euro.
Bekijken we de inkomsten in dividenden uit de GH over de laatste 14 jaar , van bij de oprichting tot vandaag.
Ik citeer de cijfers uit de rekeningen :
1997 : inkomsten uit dividenden : 2.019.523 euro.
Bij de oprichting van én Dexia bank en de Gemeentelijke holding stonden de aandelen zeer hoog genoteerd.
De Gemeentelijke holding heeft in 1997 de helft van deze aandelen verkocht op de beurs en de opbrengst hiervan verdeeld over de gemeenten.
1998 :  60.933 euro
1999 :  83.788 euro
2000 : 451.360 euro.
Ook in 2000 heeft de Holding Dexia-aandelen verkocht en de opbrengst verdeeld over de gemeenten.
2001 :  91.884 euro
2002 : 100.984 euro
2003 : 105.664 euro
2004 : 115.804 euro
2005 : 133.016 euro
2006 : 152.828 euro
2007 : 178.308 euro
2008 : 198.588 euro
2009 :  0 euro
2010 :  57.607 euro
2011 :  0 euro voorzien in het budget
TOTAAL inkomsten van 1997 tot vandaag  : 3.750.287 euro.
Aangezien Dexia Bank België voortaan een autonome, niet-beursgenoteerde bank is waarvan de federale staat de enige aandeelhouder is vinden we het niet noodzakelijk bewarende maatregelen te nemen.
Belangrijk is ook dat de solvabiliteit van de gemeente zeker niet in het gedrang komt.
In de balans zal dit verlies als – waarde worden geboekt.
Dit heeft geen enkele weerslag noch op het budget, noch op onze reserves."

Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Wetteren – IGS – W & Z NV

Geplaatst op 14/11/2011
Categorie: Algemeen

Tussenkomst van gemeenteraadslid Piet Van de Gracht.
Voorzitter, collega’s,
De aanleiding van het debat dat in Wetteren wordt gevoerd is ondertussen wel duidelijk: jaren geleden heeft de Vlaamse Regering beslist om ingrijpende maatregelen te nemen  die komaf moeten  maken met de verschrikkelijke overstromingen in het stroomgebied van de Schelde.
Ook Wetteren-aan-de-Schelde dient dus een bijdrage te leveren.
De hoegrootheid van die bijdrage baarde ons echter zorgen...

Vooreerst een kort overzicht :
Op 9 augustus 2011 werd het ontwerp van overeenkomst voor de 1e maal besproken in commissievergadering en werden diverse vragen en verduidelijkingen geformuleerd door onze fractie.
Dit had verschillende redenen :
1. Wij hadden te weinig informatie over bepaalde actieplannen (niet in het minst over Bastenakkers)
2. Over de aanlegsteiger voor pleziervaart in het  centrum werd in het ontwerp met geen woord gerept
3. Over de realisatie van het fietspad op dijkhoogte op de rechteroever van de Schelde tussen Wetteren en Schellebelle vonden wij ook niets terug in het ontwerp.
Onze opmerkingen werden voorgelegd aan W&Z, maar de antwoorden waren voor ons niet bevredigend en dus werd het punt op de gemeenteraad van 25 augustus uitgesteld.
Op de commissievergadering van 27 augustus hadden wij de gelegenheid om een en ander te horen toelichten door de vertegenwoordigers van W&Z, en konden wij hem duidelijk maken dat de overeenkomst in zijn huidige vorm voor ons geen haalbare kaart was, en dus diende begestuurd te worden.

Vandaag, 6 okt. 11, ligt er een gewijzigde overeenkomst voor ter stemming.

De wijzigingen aan het contract zijn fundamenteel en drieërlei:

1. Bastenakkers
2. De aanlegsteiger
3. Realisatie van het fietspad op Sigmahoogte op de rechteroever van de Schelde

1. Bastenakkers
Oorspronkelijke bedoeling van W&Z was om ook het lager gelegen gebied, zeg maar het Valleigebied, vlak naast de Schelde,  ook in te richten als een gebied voor getijdennatuur. Dit zou voor onze gemeente een inlevering betekenen van weideland en gronden voor de tuinbouw.
Maw : het was de bedoeling om van dit gebied niet alleen een GOG (een Gecontroleerd overstromingsgebied) te maken
maar ook een Gecontroleerd Gereduceerd Getijdengebied te maken. (GGG) ; men zegge een slikke-en schorregebied
Dit is uit de overeenkomst die nu voor ligt geschrapt.
Die functie van GGG  wordt wel voorzien in De Ham, de oude Scheldemeander
Terzijde : in een GOG laat men gecontroleerd overstromen enkel in geval van gevaarlijk STORMtij, eens om de zoveel tientallen jaren
In een GOG blijft de landbouwfunctie behouden.
In een GGG (gecontroleerd gereduceerd getijdengebied) gaat men nog een stap verder en laat men water in-en uitlopen in functie van de normalen getijden. (slikken en schorren)
Uiteraard dient zo’n GGG ook als overstromingsgebied in geval van STORMTIJ, dus ook zo in de HAM,
Weliswaar zonder de plannen van Omnichem te dwarsbomen die naast hun terreinen, in een smalle strook van de HAM, waterkoelvijvers (met Scheldewater) wil aanleggen om de productieprocessen te optimaliseren.
Samengevat:
nieuw in de overeenkomst: het lager gelegen gedeelte van Bastenakkers wordt indien nodig gecontroleerd overstromingsgebied,
Een zeer groot gedeelte van de Ham wordt een GGG, een getijdengebied en een gecontroleerd overstromingsgebied. Dit zal de natuurwaarde voor fauna en flora in de Ham vergroten. En dat is een goede zaak voor onze gemeente.
Waar zijn we het nog niet volledig over eens zijn is over de oppervlakte  van het GOG van het intussen al gereduceerde gebied in de Bastenakkers. Het voorstel van de gemeenteraadscommissie was om dit gebied te herleiden tot het echte, lager gelegen valleigebied, dus vlak naast de Schelde, in de wetenschap dat ook de Ham kan gebruikt worden als bergingsgebied in geval van stormtij.
Dit moet nog verder onderzocht worden in een deelcontract, voorzien in de bepalingen van de overeenkomst.
Waakzaamheid is hier dus geboden.
Opmerking : volgens het gewestplan bestaat Bastenakkers wel degelijk uit twee soorten gebieden: een lager gelegen Valleigebied en een hoger gelegen HAG (Herbestemd Agrarisch Gebied), wat dus per definitie geen Valleigebied meer is.
Die terminologie zal in het deelakkoord nog moeten verfijnd worden.

Nog twee belangrijke wijzigingen aan de overeenkomst :
2. Deelproject 5: een bijkomend onderzoek naar “de mogelijkheid en de opportuniteit van een aanlegsteiger voor pleziervaart in het centrum.
cfr de vraag van verschillende echelons in Wetteren, structuurplan, Raad Lokale Economie, Middenstandsorganisaties, enz) ; eveneens op onze vraag opgenomen in de overeenkomst
3. Deelproject 6: realisatie tot sigmahoogte over een lengte van 2,8 km op de rechteroever van de Schelde tussen Wetteren en Schellebelle. Wetteren is al jaren vragende partij voor de aanleg van een dienstweg (lees fietspad) ; dit wordt dus ook op onze vraag expleciet opgenomen in een afzonderlijk deelproject. In de oorspronkelijke versie van de overeenkomst was hiervan geen sprake.

Conclusie :
Geen hoerageroep van onzentwege, maar deze herwerkte overeenkomst is een stap in de goede richting.
Inhoudelijk hebben we een grotere en een betere vis gevangen.
Waakzaamheid en goed overleg en degelijk studiewerk.
Bevredigend resultaat : dankzij samenwerking tss diverse niveaus in onze gemeente, college, commissie , leden van Gecoro, onze mensen in de administratie en alle betrokkenen.

<< Vorig bericht 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgend bericht >>

Content Management Powered by CuteNews