Nieuwjaarsreceptie: toespraak van burgemeester Pardaen

Geplaatst op 15/1/2011
Categorie:

Geachte dames en heren,
Beste inwoners van het Centrum, Christus Koning en Den Boskant, Jabeke, Kwatrecht, Massemen, Overbeke, Overschelde, Ten Ede en Westrem.
Liefste mensen allemaal,

Hartelijk welkom op deze nieuwjaarsdrink. Het doet deugd om u als fiere burgemeester van onze prachtige gemeente Wetteren in zulke grote getale te mogen begroeten.
Ik wens u het allerbeste toe voor het nieuwe jaar 2011.
Ik wens u een jaar toe van vreugde en geluk voor uzelf en voor al wie u dierbaar is.
Ook een goede gezondheid wens ik u allen toe, want we weten allemaal dat dit een voorwaarde is zonder dewelke andere zaken in ons leven niet mogelijk zijn.
Deze 4de Nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners is een mooie traditie aan het worden. Kennissen of vrienden, een hapje en een drankje, meer hebben we niet nodig voor een gezellige nieuwjaarswens.  Het is misschien wat regenachtig vandaag, maar dat gaan we niet aan ons hartje laten komen. Want deze nieuwjaarsreceptie is er toch om te klinken en elkaar te groeten.

Dames en heren,
Vorig jaar heb ik u gezegd van op dit podium dat we gingen investeren in de veiligheid van onze burgers, in politie en brandweer.  Investeren in netheid en de verfraaiing van straten, pleinen en fietspaden. Ook in onze deelgemeenten en buitenwijken, wel dat was en is ook zo.
U kon, in de moeilijkste momenten ook, rekenen op onze gemeentelijke veiligheidsdiensten, rekenen op de provinciale- en Vlaamse overheidsdiensten. Ze stonden dag en nacht paraat en ik heb hen daar gemeend voor bedankt, zeker ons eigen brandweerkorps, de gemeentearbeiders en de politie en dit na de dreigende overstromingen en wateroverlast van het weekend van 13 en 14 november en na de recentste sneeuwval in geheel ons landje.

Maar wat ook belangrijk was wij konden ook op u rekenen, op uw warme golf van mede engagement en solidariteit bij het vullen van de zandzakjes en bij het sneeuwvrij houden van onze stoepen en pleintjes.  Ik wil ook u daarvoor bedanken. Ik ben trots dat ik burgemeester mag zijn van zo een sterke gemeenschap.

Beste inwoners,
Er loopt door alle bevoegdheidsdomeinen van ons gemeentebestuur een draad van duurzaamheid. Dat betekent dat zoals ik daarnet al zei het netheids-, maar ook het duurzaamheids aspect volop meespeelt bij de werking van alle gemeentediensten. Maar ook u kan bijdragen tot een duurzame en nettere wereld.  Besef dat het niet alleen voor onze toekomst is maar vooral voor die van onze kinderen en kleinkinderen.

Kortom, beste Wetteraars, met z’n allen doen we inspanningen om onze prachtige en gezellige gemeente Wetteren nog prachtiger en gezelliger, maar ook vooral netter en properder te maken. En daar zou ik toch nog iets over willen zeggen.

Voor dit jaar hebben we extra inspanningen gedaan om de afvalstraatjes (of afvalbakjes) nadrukkelijker in beeld te brengen op dit marktplein, ik vraag je dan ook vriendelijk de gebruikte bekertjes en glaasjes netjes in de daartoe voorziene bakken te deponeren na gebruik a.u.b. waardoor we het op dit gebeuren ook iets netter en gezelliger kunnen maken.  Ik zou dan ook iedereen onder jullie willen danken die hieraan wil meewerken

Deze receptie is niet het geschikte moment om in detail te treden. Maar we gaan onze gemeente zeker niet in grootse avonturen storten. En wees gerust dat we nog altijd voldoende ruimte hebben om te investeren.

Wij investeerden in het kader van “proper Wetteren” in extra subsidies voor verenigingen die mee willen zwerfvuil verzamelen, maar ook in nieuwe veegmachine voor het vrijhouden van de fietspaden, een nieuwe pekelmachine is nog voorzien voor deze maand om nog accurater te kunnen optreden bij hevige sneeuwval en daarnaast komen 3 extra krachten bij in onze groendienst, voor het netjes houden van onze parken en plantsoenen.

U ziet dames en heren, wij willen niets aan het toeval overlaten om tot een netter en properder Wetteren te komen.

Maar nu genoeg gepraat !

Beste Wetteraars

Dames en heren

Wij starten het nieuwe jaar met deze drink in dit unieke kader en ik wil van jullie vooral een warm applaus voor de dappersten onder ons: het orkest d’oarinkskes dat ons zal vergasten op feestelijke nieuwjaarsmuziek.

Music Maestro en voor u allen, laat ons het glas heffen: prosit en een gelukkig Nieuwjaar !

Alain PARDAEN
uw burgemeester