CD&V Wetteren doet oproep om verkiezingsborden te bannen
In oktober volgend jaar trekken we naar het stemhokje om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. De gang van zaken tijdens de weken voor de verkiezingsdag kennen we allemaal: een overvloed aan informatie om partijprogramma’s en -gezichten voor te stellen. CD&V Wetteren wil het initiatief nemen om een halt toe te roepen aan de verkiezingsborden. Vandaag de dag ervaren de meeste deze affiches eerder als last dan als stemadvies. En gelijk hebben ze: een wildgroei aan borden, elk met hun eigen formaat, die na enkele weken doen uitschijnen of elke kandidaat geelzucht heeft gekregen, en die ook vaak een hele tijd na de verkiezingen nog steeds zichtbaar zijn... fraai is anders. Daarnaast kunnen we al deze borden niet echt milieuvriendelijk en duurzaam noemen. Houten borden, papieren affiches en behangerslijm zijn niet de beste vrienden van Moeder Natuur. Ze zorgen ze af en toe voor verkeersonveilige situaties en, laat ons eerlijk zijn, in deze tijden van intensief digitaal verkeer zijn ze stilaan ook ietwat oubollig geworden. En bovenal: het plaatsen van deze borden komt zeker niet ten goede aan het uitzicht en de uitstraling van onze gemeente. Een verbod op verkiezingsborden kan een eerste symbolische aanzet zijn om de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant te realiseren. CD&V Wetteren stelt voor om, ook in 2018, de verkiezingen te laten gaan over inhoud en hoopt met dit voorstel gehoor te vinden bij alle gemeenteraadsfracties. Burgemeester Pardaen zal in de eerstvolgende dagen alvast contact opnemen met de voorzitters en fractieleiders van de verschillende Wetterse partijen om hun standpunt te kennen en om uit te zoeken of een volledig of gedeeltelijk verbod op verkiezingsborden politiek haalbaar is, hetzij door een formeel verbod in het politiereglement, hetzij onder de vorm van een “gentlemen’s agreement” tussen de verschillende Wetterse gemeenteraadsfracties.
0 Reacties
Geplaatst op 26/12/2017