Gemeente koopt bos

Geplaatst op 22/12/2008
Categorie: Algemeen

Op de gemeenteraad van 18 december '08 werd de aankoop goedgekeurd van +/- 4,5 ha grond gelegen in de buurt van de Smetledesteenweg.
Enige verduidelijking lijkt hier nodig.
In de jaren 70 koopt de huidige verkoper verschillende percelen boomkwekerijgrond aan, met een totale oppervlakte van +/ 3,5 ha. Aansluitend koopt hij nog een populierenbos dat gekapt werd door de vroegere eigenaar. Dit perceel (sectie F nr 912 A, +/- 1ha groot) is kadastraal bekend als bos, dus hiervoor zijn de bepalingen van het bosdecreet van toepassing. Het perceel in kwestie is nooit herbebost. Er ontstond een natuurlijke vegetatie, hoofdzakelijk bestaande uit opschietende populierenscheuten op de afgezaagde tronken.

Wetteren is Dorp van de Ronde 2009

Geplaatst op 26/6/2008
Categorie: Algemeen

Grote vreugde bij het gemeentebestuur van Wetteren en de leden van de werkgroep - die zichzelf de "Dorpelingen" noemen -: vrijdag kregen ze van organisatieverantwoordelijke Wim Van Herreweghe van de Ronde van Vlaanderen te horen dat Wetteren in 2009 Dorp van de Ronde zal zijn.

Voor de Wetteraars is dat eigenlijk zoveel als: "De Ronde komt weer thuis"! Velen denken nog meet weemoed terug aan de jaren 1950 en nog net 1961: toen kwam de Ronde aan in Wetteren, tot genoegen van de inwoners en de cafebazen. Voor hen was het een extra kermisdag. In totaal zou Vlaanderens Mooiste 31 keer in Wetteren arriveren. Maar na 1961 was het afgelopen: het Verdriet van Wetteren was een feit.

Maar in het weekend van 4 en 5 april is de Ronde terug! Dan ontvangt Wetteren als Dorp van de Ronde eerst - op zaterdag - een massa wielertoeristen en op zondag de grote koers, voor een schitterende parade en doortocht op de Markt. Daar zal natuurlijk alles in het teken staan van echte Wetteraar Achiel Buysse, de man die De Ronde 3 keer won.

Met belgerinkel naar de winkel

Geplaatst op 3/4/2008
Categorie: Algemeen

De actie 'Met belgerinkel naar de winkel' start op zaterdag 26 april 2008. De gemeente Wetteren neemt voor de zevende keer deel aan de actie. Met de campagne, die dit jaar start op zaterdag 26 april en loopt tot en met 14 juni, willen we iedereen aanmoedigen om voor korte aftanden naar de winkel, de auto te laten staan en de fiets te nemen. Heb je jezelf al betrapt op het halen van de krant of een brood met de auto? Ondertussen weet iedereen dat de auto koolstofdioxide (CO2) uitstoot en dat dit gas één van de oorzaken van het broeikaseffect is. De fiets is het ideale en milieuvirendelijke vervoermiddel. Voor mensen die al altijd fietsen is de actie een extra beloning: ook zij kunnen in de prijzen vallen tijdens de campagne ‘Met Belgerinkel naar de Winkel’. Werkwijze Bij de deelnemende handelaars, die herkenbaar zijn aan de belgerinkelaffiche, krijg je een spaarkaart aangeboden. Telkens je met de fiets gaat winkelen krijg je een stempel. Een volle kaart met 10 stempels kun je inleveren bij de deelnemende handelaars of bij het gemeentebestuur. Zo maak je kans op mooie prijzen. Winnen doe je trouwens altijd: door te fietsen win je sowieso aan gezondheid en werk je mee aan een leefbare gemeente. Kortom: fietsen is goed voor je portemonnee, je gezondheid en het milieu! Snelle spaarders worden ook dit jaar beloond. Op zaterdag 10 mei kunnen zij zich tussen 10 en 12 uur met een volle spaarkaart aanmelden in de bibliotheek op de Markt en ontvangen zij gratis een presentje.

Josephine De Meersman vrijwiliger van het jaar

Geplaatst op 26/5/2008
Categorie: Algemeen

Naar aanleiding van Rerum Novarum bedacht ACW twee organisaties met een lindeboom voor hun jarenlange inzet in het verenigingsleven.
Voorzitter Monique Van Tittelboom mocht de boom ontvangen voor OKRA Massemen die dit jaar haar 40ste verjaardag viert. Een tweede linde ging naar Jacky Coolens en Make-a-wish. Jacky zamelt al jaren fondsen in en organiseert concerten voor de Make-a-Wish. Met dat geld probeert de organisatie de wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte in vervulling te doen gaan.
Josephine De Meersman, lid van ons partijbureau, werd vrijwilliger van het jaar. Zij is een stille maar harde kracht in onder meer de parochiale werking van Overbeke, dekenij Molenhoek en KAV.

OCMW-raadslid Myriam Verhoeven gaat niet naar de gemeenteraad

Geplaatst op 17/12/2009
Categorie: Algemeen

Als gevolg van het ontslag van schepen Erna Braeckman en haar vervanging door Leentje Grillaert per 1 januari a.s., kwam er opnieuw een zitje vrij in de gemeenteraad.
Op  basis van het aantal voorkeurstemmen kwam deze plaats normaal toe aan huidig OCMW-raadslid Myriam Verhoeven.
Myriam heeft echter besloten om geen zitting te nemen in de gemeenteraad en haar werk als OCMW-raadslid verder te zetten.
CD&V-Wetteren aanvaardt en waardeert de beslissing van Myriam.
Hierdoor komt Piet Vandegracht, na een afwezigheid van 3 jaar, opnieuw in de Wetterse raad.
Piet zou normaal de opvolger geworden zijn van Katrien Claus binnen de OCMW-raad.
Die functie wordt nu opgenomen door Tony Oyen.