Gas-vaststellers tegen zwerfvuil

U kent het probleem ongetwijfeld: zwerfvuil langs de stoep, peuken in de goot, een hondendrol in een perkje… Onze gemeente ondernam reeds verschillende acties in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten: een coachingtraject van Mooimakers, monitoring van vuilnisbakken, aanpak van hondenpoep langs de Scheldekaai, sensibilisering rond peuken, mobiele camera’s nabij glasbollen… Ook de inwoners die spontaan zwerfvuil verzamelen verdienen onze dankbaarheid en respect.

Toch raakt het probleem maar niet opgelost. Sommige mensen blijven hardleers en verhinderen dat het overgrote deel van de Wetteraars kan genieten van een propere gemeente.

Maar genoeg is genoeg! Waar vroeger de nadruk lag op sensibilisering en communicatie, moeten overtreders nu ook effectief gesanctioneerd worden.
CD&V Wetteren steunt het bestuur dan ook om vanaf nu in te zetten op handhaving. Vanaf januari tot maart zal OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, GAS-vaststellers op pad sturen naar zwerfvuilgevoelige plaatsen om betrapte vervuilers meteen te beboeten. De focus zal liggen op eet- en drankverpakkingen, peuken en hondenpoep. Na deze periode bekijkt de gemeente of ze hiervoor zelf GAS-vaststellers aanstelt.

Want een mooi en net Wetteren wil toch iedereen!