Leentje Grillaert trots op toerisme in onze provincie

Deze zomer hebben er weer evenveel buitenlandse toeristen in Oost-Vlaanderen overnacht als voor corona. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van boekingen bij hotels en B&B’s. Ook binnenlandse vakantiegangers blijven de weg naar Oost-Vlaanderen vinden, al is dat wel flink minder dan in coronajaar 2021.

bron: www.vrtnws.be – ma 29 aug

De verwachtingen van de toeristische sector in Oost-Vlaanderen voor de zomer van 2022 waren hoopvol. Uit de eerste beschikbare cijfers van boekingsgegevens in hotels en B&B’s in de provincie, blijkt alvast een positieve trend. In vergelijking met 2019, het jaar voor corona, hebben dit jaar een vijfde meer toeristen op zijn minst één nacht in Oost-Vlaanderen doorgebracht. Die stijging is te danken aan zowel buitenlandse als binnenlandse toeristen.

“De groei is vooral te danken aan een verdubbeling van het aantal buitenlandse toeristen in vergelijking met vorig jaar, zegt gedeputeerde voor toerisme Leentje Grillaert. ” Daarmee zitten we weer op het niveau van 2019.” Het zijn vooral toeristen uit  de buurlanden die naar Oost-Vlaanderen op reis komen, met de Nederlanders als grootste groep.

Ook de binnenlandse toeristen lijken Oost-Vlaanderen herontdekt te hebben, weliswaar minder dan in 2021. Toen kozen veel mensen voor een vakantie in eigen land wegens de pandemie. “In vergelijking met vorig jaar kwamen er 20 procent minder binnenlandse toeristen naar de provincie”, stelt Grillaert vast. “Toch blijkt dat ze tijdens corona Oost-Vlaanderen ontdekt hebben en dat is toch een stukje blijven hangen.”

“Mede dankzij goede marketing van Toerisme Oost-Vlaanderen en promotie van onze toeristische parels komen (buitenlandse) toeristen weer massaal naar Oost-Vlaanderen afgezakt. En of ze welkom zijn!” sluit Leentje Grillaert af.