Wetteren krijgt 3,7 ha nieuw bos

Lokaal Bestuur Wetteren kocht 3,7 hectare gronden in de buurt van de Gereedstraat en de Meerkens om het te bebossen. Van bij de start van de legislatuur had ons gemeentebestuur de wens uitgesproken om het bosoppervlak uit te breiden. Dit zal nu ook gebeuren met de aanplant van 6 à 7000 bomen.

Extra bos heeft heel wat voordelen. “Het biedt koelte tijdens hittegolven, zorgt voor een betere waterhuishouding en voor zuivere lucht. Het is ook goed voor de biodiversiteit, dieren genieten van de natuur en mensen kunnen er ontspannen. Een gemiddeld bos in Vlaanderen is maar 1 hectare groot, dus een bos van 3,7 hectare is best wel groot.” zegt Eva Forceville van BOS+. Daarnaast nemen de bomen ook CO2 op, en dragen zo hun steentje bij tegen de klimaatverandering.

Onze schepenen en burgemeester zijn zeer blij met de aankoop van deze gronden. Ze zullen beplant worden met lokaal geteelde bomen en struiken, zoals zwarte els, witte els en wilgensoorten, maar ook rode kornoelje, Gelderse roos of wilde kardinaalsmuts. Deze gedijen prima in de waterrijke rand van de Kalkense Meersen.

Lokaal Bestuur Wetteren zal de bomen planten in het najaar van 2023 en voorziet een gedeelte als geboortebos. Zo kunnen onze kleinste Wetteraars opgroeien samen met dit nieuwe bos. Wandelpaden zullen er de rustpunten met elkaar verbinden, zodat iedereen volop kan genieten van ons nieuwe bos.

Symbolisch werd de eerste boom deze morgen reeds geplant.