Samen duurzamer

Je kon het in onze nieuwsbrief van januari reeds lezen: cd&v Wetteren wil samen met elke Wetteraar werken aan een duurzamere gemeente. Gemeenteraadslid Karel Van Imschoot pleitte o.a. om meer in te zetten op zonnepanelen, of indien praktisch onmogelijk op energiedelen met gebouwen waar het wel kan.

Begin maart 2023 installeerde Energent, i.s.m. vzw DUO, de gemeente Wetteren en het Autonoom Gemeentebedrijf 428 zonnepanelen op het dak van sporthal de Warande. Ze zijn goed voor 195.000 kWh (kilowattuur) of het jaarverbruik van elektriciteit van 77 gezinnen.

Een groot deel van de opgewekte elektriciteit zal gebruik worden door de Warande zelf. “De gemeente financiert de zonnepanelen niet, maar stelt wel het dak ter beschikking. In ruil krijgen we een lagere energieprijs en besparen we jaarlijks €27 000,” weet schepen Bram De Winne. “We willen op nog zo veel mogelijk andere daken van ons patrimonium zonnepanelen leggen.” Dat is niet enkel goed voor onze portemonnee, ook voor het klimaat.

Dit initiatief is een schitterende zaak om de CO2-uitstoot in onze gemeente te beperken: 39 ton CO2 besparing per jaar. Zo dragen we samen bij tot een duurzamere wereld. Jawel, samen! Want jij kan dit (en andere) projecten van vzw DUO steunen. Belangrijk is dat burgers in Wetteren-Wichelen een kans krijgen om mee te participeren in Energent en het project op de Warande. ‘De  burgers kunnen het project mee helpen financieren via een kapitaalsoproep. Dit is een primeur voor Wetteren. We hopen 150.000 euro burgerkapitaal op te halen.’ zegt Jo Dierickx van DUO.

Via deze weg willen we vzw DUO nogmaals complimenteren. Schitterend hoe geëngageerde Wetteraars deze organisatie uit de grond stampten om hun gemeente samen duurzamer te maken! Wij werken hier graag aan mee.

Wil je meer weten over het zonnepanelenproject op de Warande of mee investeren? Bekijk dan de site van Energent.